PRAKTICKÝ VÝCVIK PRO KVALIFIKACI PILOT dle UL3
Znění ze dne: 4. 12. 2008
UL 3 Výcviková osnova pilota ultralehkého letounu
Cvičení. 1.: Seznamovací let.
4.1. | Minimální výška letu je 1000 ft / 300 m AGL.
Metodika nácviku: Seznamovací let instruktor nehodnotí. |
Cvičení. 2.: Přímý let, funkce kormidel.
4.2. | Minimální výška letu je 1000 ft / 300 m AGL.
Metodika nácviku: Podmínky splnění: Žák je schopen udržet letoun v přímém letu bez významného kolísání rychlosti, náklonu a výšky. |
Cvičení. 3.: Zatáčky o náklonu do 15º.
4.3. | Minimální výška letu je 1000 ft / 300 m AGL.
Metodika nácviku: Podmínky splnění: Žák provádí samostatně zatáčky o malém náklonu do daných směrů bez výraznějšího kolísání výšky, rychlosti a náklonu, s kuličkou příčného sklonoměru ve středové poloze včetně uvádění a ukončení zatáčky. |
Cvičení. 4.: Zatáčky o náklonu do 45º.
4.4. | Doporučená výška letu je 1000 ft / 300 m – 1600 ft / 500 m AGL, nesmí být menší než 1000 ft / 300 m AGL.
Metodika nácviku: Podmínky splnění: Žák provádí samostatně ostré zatáčky do daných směrů, přechody z jedné ostré zatáčky do druhé – osmičky. |
Cvičení. 5.: Nácvik vzletu, letu po okruhu a přistání.
4.5. | Výška letu po okruhu je 500 ft / 150 m až 1000 ft / 300 m AGL.
Metodika nácviku: Podmínky splnění: Žák zvládá samostatně vzlet, let po okruhu, rozpočet, přistání a důležité úkony. |
Cvičení. 6.: Skluz, zábrana pádu, rychlost letu.
4.6. | Výška letu 1000 ft / 300 m až 1600 ft / 500 m AGL.
Metodika nácviku: Podmínky splnění: Žák zvládá uvedení ULL do skluzu, udrží rychlost, směr a srovná letoun do přímého letu. Let o minimální bezpečné rychlosti, při různých výkonech motoru a výchylkách vztlakových klapek – nesmí dojít k pádu letounu. Při maximální rychlosti letu žák používá s citem 1/3 výchylky kormidel. |
Cvičení. 7.: Opravy chybného rozpočtu a přistání.
4.7. | Metodika nácviku: Instruktor předvede žákovi opravu dlouhého i krátkého rozpočtu, činnost pro opravu vysokého podrovnání, vyplavání, odskoku. Nechá žáka úmyslně provést dlouhý i krátký rozpočet a jejich opravu. I nstruktor provede žákovi úmyslné vysoké podrovnání, vyplavání i odskok a nechá je žáka opravit. Žák opravuje dlouhý a krátký rozpočet, vysoké pod rovnání, vyplavání, odskok. Podmínky splnění: Žák je schopen samostatně opravit chybný rozpočet i vysoké podrovnání, odskok a vyplavání. |
Cvičení. 8.: Nácvik bezpečnostního přistání.
4.8. | Metodika nácviku: Instruktor provádí se žákem nácvik na vyhlédnutou vhodně zvolenou plochu v terénu s motorem v chodu. Instruktor hodnotí správnost výběru plochy a správnost provedení manévru žákem. Při nácviku bezpečnostního přistání je povoleno provádět prohlídku plochy v průletu po předchozím zhodnocení sklonu terénu a překážek ve výšce ne nižší než 20 m AGL. Žák provádí na pokyn instruktora výběr, prohlídku plochy a přistávací manévr, v jehož závěru na plochu nedosedá, ale na pokyn instruktora v bezpečné výšce nad zemí přidáním plynu manévr přeruší. Podmínky splnění: Žák je schopen správně vybrat vhodnou plochu a bezpečně provést její prohlídku, rozpočet na přistání s použitím výkonu motoru. |
Cvičení. 9.:Nácvik nouzového přistání.
4.9. | Výška letu k zahájení nácviku je 1000 ft / 300 m až 1600 ft / 500 m AGL.
Metodika nácviku: Podmínky splnění: Žák provádí správně rozpočet do určené části VPD bez použití výkonu motoru. Je schopen bezpečně ovládat letoun, provádět rozpočet a přistání při letu s vypnutým motorem. Správně se rozhodne pro použití skluzu k upravení rozpočtu. Při letu v prostoru je schopen vybrat vhodnou plochu a provést na ni správný rozpočet. |
Cvičení. 10.: Přistání s bočním větrem.
4.10. | Metodika nácviku: Instruktor provede se žákem nácvik přistání s bočním větrem maximálně o síle povolené pro daný typ letounu. Zaměřuje se na vylučování snosu. Po zvládnutí osy sestupu žákem přidává nácvik mírného vyšlápnutí směrového kormidla v závěrečné fázi podrovnání tak, aby letoun dosedl rovnoběžně s VPD. Vysvětlí žákovi vyosení letounu vůči ose VPD v závislosti na velikosti boční složky větru. Žák cvičí vylučování snosu větru při sestupu, podrovnání, dosednutí a ve výběhu. Podmínky splnění: Žák je schopen správně držet směr sestupu na přistání s bočním větrem a vylučovat snos větru při podrovnání, dosednutí a ve výběhu. |
Cvičení. 11.: Let se zakrytými přístroji.
4.11. | Metodika nácviku: Instruktor zopakuje se žákem chování letounu při různých rychlostech letu a provede let se žákem při zakrytých přístrojích. Žák musí i bez pomoci přístrojů udržet rychlost v bezpečném, rozsahu, zejména její rezervu při sestupu a přistání. Musí být schopen provádět správně zatáčky bez kontroly příčným sklonoměrem a musí správně určovat, zda letoun stoupá, nebo klesá. Podmínky splnění: Žák zvládá letoun při letu po okruhu bez použití přístrojů. |
Cvičení. 12.: Přezkoušení před prvním samostatným letem.
4.12. | Metodika: Instruktor provede se žákem kontrolní let, při kterém se zaměří na prověření schopností žáka ovládat letoun ve všech režimech letu. Zejména věnuje pozornost provedení vzletu, rozletu, dodržování rychlosti letu, provádění zatáček, let nižší rychlostí, správný odhad při rozpočtu, správné a úplné podrovnání a zvládnutí výběhu letounu a zastavení. Při přezkušovacím letu instruktor prověří reakci žáka na vysazení motoru. Pokud při tomto letu hodnotí žáka ve všech uvedených prvcích známkou ne horší než 2, tj. velmi dobře, povolí žákovi první samostatný let. Před tímto samostatným letem probere se žákem všechny odlišnosti v chování letounu při obsazení sólo, zvláště upozorní na větší přebytek výkonu, patrný při vzletu a stoupání a na jiný profil přistání s delší výdrží a nižší pádovou rychlostí. Dále instruktor upozorní žáka na činnost při vysazení motoru ve všech fázích letu po okruhu. Pokud se na žákovi před prvním samostatným letem projevují známky stresu a nejistoty, zařadí instruktor další let ve dvojím. Nejistota žáka je zpravidla způsobena špatným zvládnutím některého prvku techniky pilotáže letounu. První samostatný let se zásadně povoluje na letounu, se kterým žák absolvoval výcvik a ne později než jednu hodinu po ukončení přezkušovacího letu. Podmínky splnění: Žák zvládá vzlet, let po okruhu a přistání. |
Cvičení. 13.: Samostatný let po okruhu.
4.13. | Metodika nácviku: Po absolvování přezkušovacího letu provede žák vzlet a let po okruhu podle pokynů instruktora, který let sleduje a hodnotí se země. Pokud se při tomto letu neprojevují zřejmé chyby pilotáže, povolí instruktor další dva lety tohoto cvičení. Doporučuje se rádiové spojení mezi instruktorem a žákem. Podmínky splnění: |
Cvičení. 14.: Kontrolní let po okruhu.
4.14. | Metodika nácviku: Po úspěšném absolvování tři samostatných letů předchozího cvičení provede instruktor se žákem kontrolní let, při kterém ověřuje osvojení si správných návyků v technice pilotáže žáka. Upozorní žáka na chyby pilotáže, dodržení výšky letu, tvar okruhu, případně další odchylky a nepřesnosti. Podmínky splnění: Hodnocení 1 až 2 ve všech prvcích. |
Cvičení. 15.: Samostatný let po okruhu.
4.15. | Metodika nácviku: Žák provede patnáct samostatných letů po okruhu, které slouží k upevnění návyků v technice pilotáže a provádění okruhů. Doporučeno radiospojení s instruktorem na zemi, který lety sleduje a hodnotí. Podmínky splnění: Hodnocení 1 až 2 ve všech prvcích. |
Cvičení. 16.: Zatáčky o náklonu 15º až 45º.
4.16. | Výška letu 1000 ft / 300 m až 1600 ft / 500 m AGL.
Metodika nácviku: Podmínky splnění: Hodnocení 1 až 2 ve všech prvcích. |
Cvičení. 17.: Zábrana pádu, skluz.
4.17. | Výška letu 1000 ft / 300 m až 1600 ft / 500 m AGL.
Metodika nácviku: Podmínky splnění: Hodnocení 1 až 2 ve všech prvcích. |
Cvičení.18.: Nácvik rozpočtu.
4.18. | Metodika nácviku: Nácvik rozpočtu na přistání provádí žák samostatně na plochu letiště dle pokynů instruktora tak, že v zadaném místě a výšce na okruhu stáhne plyn a provádí rozpočet do 1/3 VPD bez dalšího použití výkonu motoru včetně dosednutí. Instruktor odpovídá za bezpečnost zadání s ohledem na výšku letu a polohu letounu na okruhu, směr a sílu větru, možnost podchlazení motoru při sestupu a provozní podmínky na letišti. Žák provádí nácvik rozpočtu včetně použití skluzů. Při chybném provedení rozpočtu žák v bezpečné výšce letu nácvik přeruší přidáním plynu a nácvik opakuje až do zvládnutí. Doporučeno radiospojení. Podmínky splnění: Žák provádí samostatně rozpočet na přistání do 1/3 VPD bez korekcí úhlu sestupu použitím výkonu motoru. |
Cvičení 19.: Navigační let 200 km.
4.19. | Výška letu 1000 ft / 300 m AGL, minimální letová dohlednost 8 km. Navigační let po trojúhelníkové trati s mezipřistáním na dvou cizích letištích v minimální délce 200 km a vminimální době trvání 2 hod. 5 min. Všechny podmínky musí být splněny. Je-li při výcviku v navigaci používána palubní radiostanice provést nejméně jeden let (vzlet a přistání) na letiště kde je poskytována služba AFIS. Metodika nácviku: Podmínky splnění: Hodnocení 1 až 2 z techniky pilotáže i navigace. |
Cvičení. 20.: Navigační let 100 km.
4.20. | Výška letu 1000 ft / 300 m AGL, minimální letová dohlednost 8 km. Navigační let 100 km po trojúhelníkové trati s mezipřistáním na cizím letišti, v minimální délce 100 km a v minimální době trvání 1 hod. Všechny podmínky musí být splněny. Metodika nácviku: Podmínky splnění: Hodnocení 1 až 2 ztechniky pilotáže i navigace. |
Cvičení. 21.: Navigační let 100 km.
4.21. | Výška letu 1000 ft / 300 m AGL. Minimální letová dohlednost 8 km, bez možnosti přeháněk nebo bouřek. Navigační samostatný let 100 km po trojúhelníkové trati s mezipřistáním na cizí m letišti, v minimální délce 100 km a v minimální době trvání 1 hod. Všechny podmínky musí být splněny. Metodika nácviku: Podmínky splnění: Hodnocení 1 až 2 z techniky pilotáže i navigace. |